عزیزمی عزیزمی .

عزیزمی

دسته موتور خودرو چیست؟ با علائم خرابی آن آشنا شوید

دسته موتور خودرو چیست؟ با علائم خرابی آن آشنا شوید

دسته موتور خودرو چیست؟

 

دسته موتور یکی از قطعات کوچک اما مهم در خودرو بوده که نقش حفظ تعادل خودرو و تحمل وزن بالای موتور را دارد. این قطعه نوعی بست و وسیله‌ای برای نگهداری موتور می‌باشد. با وجود این قطعه، موتور در حالت تعادل قرار می‌گیرد. همچنین نقش دسته موتور خودرو را در کنترل و مهار ضربات موتور بایستی جدی گرفت. پس موتور خودرو توسط دسته موتور در جای خود استقرار یافته و حرکات اضافه انجام نمی‌دهد.

انواع دسته موتور ماشین

 

دسته موتور در خودروهای متفاوت جایگاه متفاوتی دارد. دسته موتور برخی خودروها در بالا یا پایین و برخی دیگر حتی در طرفین جای می‌گیرد. برای مثال در خودروهایی با موتور عرضی (دیفرانسیل جلو) از سه دسته موتور (دو دسته در پایین و یک دسته در بالا) و در خودروهایی با موتور طولی از دو دسته موتور در دو سمت موتور استفاده شده است. همچنین تعداد دسته موتور به کار رفته در خودرو نیز به مدل آن بستگی دارد.  حال آنکه دسته موتورهای گوناگونی تولید و در خودروها به کار رفته است. به طور کلی رایج‌ترین آن‌ها دسته موتور هیدولیکی، لاستیکی، فنری و صلب یا فلزی می‌باشد.

علائم خرابی دسته موتور خودرو

 

عملکرد سالم دسته موتور، نقشی حیاتی در صحیح کار کردن موتور احتراق داخلی دارد  و خرابی آن سیستم خودرو را با مشکل جدی رو به رو می‌کند. بدین رو هرگونه نشانه‌ای که می‌تواند علائم خرابی دسته موتور خودرو باشد را بایستی بسیار جدی گرفت. در صورتی که نشانه‌های زیر را مشاهده کردید، حتما عملکرد دسته موتور را بررسی کرده و نسبت به تعویض سریع آن اقدام کنید:

افزایش ارتعاشات

 

از رایج‌ترین علائم خرابی دسته موتور، افزایش لرزش خودرو می‌باشد. اگر موتور خودرو را روشن کرده و متوجه افزایش صدا و لرزش بیش از حد معمول شدید، بایستی دسته موتور را بررسی کنید. این نشانه، خبر از فرسوده شدن دسته موتور می‌دهد. درواقع با فرسودگی و آسیب دیدن، خاصیت ضدلرزش آن ضعیف شده و لرزش موتور بیشتر احساس می‌شود. افزایش ارتعاشات منجر به تولید صدایی بیش از حد معمول در موتور نیز می‌شود که اگر برای مدت طولانی ادامه یابد، موتور به شدن آسیب می‌بیند.

صدای ضربه و کوبش

 

دسته موتور فرسوده اغلب تپش یا کوبیدگی در محیط اطراف یا داخل محفظه موتور ایجاد می‌کند. این صدا به علت حرکت بیش از حد موتور و تماس آن با سایر قطعات است که منجر به صداهای ضربه‌ای کاملا محسوس می‌شود.

پوسیدگی دسته موتور

 

با گذشت زمان، دسته موتور خودرو فرسوده شده و آسیب می‌بیند. با مشاهده‌ی آسیب‌هایی چون پوسته پوسته شدن، ترک خوردن، تاب خوردگی و… بایستی این قطعه را تعویض نمایید.

https://mub.me/AjrjA

علت خرابی دسته موتور

 

حال که با علائم خرابی دسته موتور آشنا شدید، بهتر است بدانید که چه چیزی باعث ایجاد این خرابی می‌شود. علل گوناگونی برای از خراب شدن دسته موتور‌ها وجود دارد که به بررسی برخی از آن‌ها می‌پردازیم:

گذر از دست اندازها با سرعت بالا

 

اگر به دست اندازها توجه نداشته و با سرعت از آن‌ها عبور کنید، فشار بسیاری به دسته موتور وارد می‌کنید. این عمل دسته موتور شما را با آسیب جدی روبه‌رو کرده و تهدیدی برای موتور به حساب می‌آید.

تیک آف زدن

 

تیک آف زدن آسیب‌ بسیاری به قطعات و سیستم خودرو همچون خرابی سیستم کلاچ، آسیب گیربکس، مشکل در موتور و شکستن دسته موتور می‌شود. بدین رو از تیک آف زدن با خودروی خود بپرهیزید.

تکنیک‌های غلط رانندگی

 

فشار آوردن به دنده‌ها و استفاده نادرست از کلاچ می‌تواند باعث آسیب جدی به دسته موتور خودرو شود. همچنین دستی کشیدن و دور زدن در سرعت بالا سبب ایجاد آسیب به دسته موتور می‌شود. تمرین تکنیک‌های درست رانندگی باعث افزایش طول عمر دسته موتور و سایر اجزای خودرو می شود.

دسته موتور بی‌کیفیت

 

هیچگاه از قطعات بی‌کیفیت و نامرغوب استفاده نکنید. دسته موتور بی‌کیفیت به سرعت خراب شده و ممکن است آسیب جدی به موتور وارد کند.

نصب غلط دسته موتور

 

درست است که می‌توانید دسته موتور را خودتان نصب کنید؛ اما بهتر است که نصب آن را به متخصصی واجد شرایط بسپارید. زیرا نصب غلط دسته موتور می‌تواند سبب خراب شدن آن شود.

تصادفات و جابه‌جایی دسته موتور

 

حتما پس از تصادف، به بررسی آسیب‌های داخلی مانند خرابی پایه موتور و همچنین آسیب‌های سطحی بپردازید. همچنین قبل از خرید خودروی جدید و قبل از رانندگی در جاده، مطمئن شوید که از سابقه جاده‌ای خودرو آگاه بوده و تمامی قطعات همچون دسته موتور در وضعیت سالمی می‌باشند.

نشت روغن موتور بر روی دسته موتور

 

اگر متوجه هر گونه نشتی در موتور خود شدید، باید اقدامات لازم را برای تعمیر نشتی انجام دهید. به عنوان مثال، روغن موتور می تواند باعث نرم شدن لاستیک شود و منجر به خرابی دسته موتور خودرو شود.

افزایش سن و ساییدگی

 

یکی از دلایل رایج خرابی دسته موتور، بالا رفتن سن و سایش آن است. دسته‌های موتور معمولا از لاستیک ساخته می‌شوند. این ماده در طول زمان مستعد ساییدگی بوده و ممکن است خاصیت ارتجاعی خود را از دست بدهد. در نتیجه عملکرد سالم خود را از دست می‌دهد و نمی‌تواند به وظیفه‌ی خود به درستی عمل کند.

 

علت خرابی دسته موتور خودرو

مشکلات ناشی از خرابی دسته موتور ماشین

 

بدون توجه به کیفیت دسته موتور خودرو، تمامی این قطعات پس از استفاده شروع به فرسودگی می کنند و در نهایت نیاز به تعویض دارند. تعویض نکردن دسته موتوری که از عمر خود گذشته است می تواند منجر به مشکلات زیر شود:

خطرات جاده‌ای

 

اگر دسته موتور از موتور جدا شود، دیگر پشتیبانی موثری وجود نخواهد داشت. در صورتی که قطعات دیگر به دلیل سایش دسته موتور بشکنند یا از بین بروند، قطعات آسیب دیده می توانند برای شما و سایر رانندگان خطری ایجاد کنند.

منبع: بازار یدکی

 

https://www.4shared.com/u/qb0bcB9z/PennyReid22.html

https://www.indiegogo.com/individuals/36575684

https://www.mixcloud.com/PennyReid22/

https://3dwarehouse.sketchup.com/user/166c3fc5-72d7-4fe2-99cd-8b737a7c4085/Neha-A

https://buyandsellhair.com/author/pennyreid22/

https://www.sbnation.com/users/PennyReid22

https://www.liveinternet.ru/stat/bazar-yadaki.ir/

https://unsplash.com/@pennyreid22

https://www.evernote.com/shard/s414/sh/e6897def-9dea-4a6e-9439-95a26574d64f/DP6sH0miR0PJu94ThOlKsMkdbGaNCuhRUhE2b8-WVTYfq1u0PTs_ORFoeg

https://justpaste.it/6ij4h


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۹ بهمن ۱۴۰۲ساعت: ۰۸:۴۱:۱۴ توسط:مربی موضوع: نظرات (0)