عزيزمي عزيزمي .

عزيزمي

تفاوت بين بنزين سوپر و معمولي در چيست؟ + روش‌هاي تشخيص

تفاوت بين بنزين سوپر و معمولي در چيست؟ + روش‌هاي تشخيص

 

 

 

بنزين سوپر يا بنزين معمولي؛ اين سوالي است كه شايد براي برخي افراد در هنگام ورود به پمپ بنزين پيش بيايد، اما واقعا اين دو بنزين چه تفاوتي با يكديگر دارند و چطور مي شود آن ها را از هم تشخيص داد؟

 

برخي از افراد بر اين عقيده اند كه بنزين سوپر بهتر از بنزين معمولي است و عملكرد خودرو را بهبود مي بخشد و برخي ديگر نيز معتقدند اين دو هيچ تفاوتي با يكديگر نداشته و صرفا اسمشان با يكديگر متفاوت است.

امروز قصد داريم به معرفي بنزين سوپر و معمولي و همچنين تفاوت و نحوه تشخيص اين بنزين از يكديگر بپردازيم، پس پيشنهاد مي كنيم با ما همراه باشيد.

 

 

بنزين چيست؟

 

بنزين؛ به آلماني (Benzin) برشي از نفت است كه بين ۷۰ تا ۱۷۵ درجه سانتي‌گراد تقطير مي‌شود و محتوي هيدروكربن‌هاي C۵ تا C۱۱ يا C۱۲ مي‌باشد. بنزين طبيعي كه حدود ۱۵درصد از نفت خام را تشكيل مي‌دهد، در موتور‌هاي احتراقي بكار مي‌رود. بنزين معمولي مجموعه‌اي از هيدروكربن‌هايي مانند پارافين‌ها (آلكان‌ها)، نفتن‌ها (سيكلو آلكان‌ها) و اولفين‌ها (آلكن‌ها) است؛ ولي مي‌شود اكتان‌ها (C۸H۱۸) را به عنوان يكي از تركيبات مشخص در بنزين دانست.

 

اين سوخت را نخستين بار در آلمان «بنزين» ناميدند. بر خلاف تصور برخي كه فكر مي‌كنند نام بنزين از نام برتا بنز (Bertha Benz) گرفته شده (كه در سال ۱۸۸۸ براي رانندگي از شهر مانهايم به شهر فورتزهايم از داروخانه بنزين مورد نياز خود را خريداري مي‌كرد)، اين نام از ماده شيميايي بنزن مي‌آيد. در بسياري از كشور‌ها و زبان‌ها نيز نام آن بنزين يا بسيار شبيه به بنزين است.

 

در بيشتر كشور‌هاي مشترك‌المنافع بريتانيا، به استثناي كانادا، از عبارت «پترول» (به معني روغن سنگ) استفاده مي‌كنند. عبارت گسولين (به انگليسي: Gasoline) عمدتاً در آمريكاي شمالي به كار مي‌رود كه معمولاً در كاربرد‌هاي محاوره‌اي «گَس» (به انگليسي: Gas) گفته مي‌شود كه بايد بتوان در زمينه كاربرد آن را از سوخت‌هاي گازي از قبيل: گاز نفت مايع مورد استفاده در موتور‌هاي درون‌سوز كاملاً متمايز كرد. كلمه «بنزين» در انگليسي بريتانيايي به يك مشتق ديگر نفت كه در چراغ به كار مي‌رود اشاره دارد و به هر حال اين مورد استفاده امروزه رايج نيست.

 

واژهٔ «گازولين» (Gasoline) در سال ۱۸۶۵ از كلمه گاز گرفته شد. املاي كنوني اين كلمه ابتدا در سال ۱۸۷۱ به كار رفت. شكل كوتاه شده گاز در انگليسي آمريكايي و براي اولين بار در سال ۱۹۰۵ ثبت شده‌است.

 

كلمه «پترول» اولين بار در سال ۱۸۹۲ به عنوان ماده پالايش شده مورد استفاده قرار گرفته (اين كلمه قبلاً به معناي نفت پالايش نشده بود) و تحت نام تجاري توسط كاپل و لئونارد و كارلس ثبت شد. اگرچه هنوز رسماً به عنوان علامت تجاري ثبت نشده بود رقباي كارلس تا سال ۱۹۳۰ عبارت Motor Spirit را به كار مي‌بردند.

https://rb.gy/35jf1

https://tinyurl.com/26crvcv2

https://is.gd/p0fVS3

 

تاريخچه بنزين

 

پيش از اختراع موتور‌هاي درون‌سوز در نيمه‌هاي قرن نوزدهم، بنزين را در بطري‌هاي كوچك براي كشتن شپش و تخم آن مي‌فروختند. در آن زمان كلمه پترول يك نام تجاري بوده و اين روش درمان بعلت خطر شعله ورشدن و خطر ايجاد حساسيت پوستي براي مدت طولاني به كار نرفت.

 

در طول جنگ فرانسه–پروس در سال ۱۸۷۱-۱۸۷۰ در پاريس جهت استفاده عليه حمله احتمالي پادشاهي پروس در شهر بنزين ذخيره شد.

 

بعد‌ها در سال ۱۸۷۱ در طول كمون پاريس مخالفان انقلاب شايع كرده بودند كه در شهر زناني (كه آن‌ها را نفتي‌ها مي‌ناميدند) با استفاده از بطري‌هاي بنزين ساختمان‌هاي شهر را به‌طور عمدي آتش مي‌زنند.

 

همچنين از آن به عنوان گاز استنشاقي فرح‌بخش استفاده مي‌شد.

 

معرفي بنزين سوپر و تاريخچه آن

 

بنزين سوپر (Premium gas) به بنزين معمولي گفته مي‌شود كه براي بالابردن عدد اكتان آن، به ان مقداري افزودني اضافه شده است.

 

اول بار در خلال جنگ جهاني اول شخصي به نام ميجلي پي برد كه با افزودن سرب به بنزين مي‌توان عدد اكتان انرا بدون هزينه زياد بالا برد. بعد از اگاهي از سمي بودن و صدمات سرب براي محيط زيست ماده متيل ترت-بوتيل اتر جايگزين سرب شد.

 

بعد‌ها دريافتند كه ماده متيل ترت-بوتيل اتر نيز باعث الودگي محيطي مي‌شود بنابراين در صدد پيدا جايگزين براي اين ماده شدند كه حاصل اين تلاش‌ها عبارتند از: تولوئن، ۲ -ميتل-۲-پروپانل، ميتل–ترشيوبوتيل اتر (MTBE)، متانول و اتانول. در سال ۱۹۸۴ (ميلادي) متداول‌ترين افزاينده متيل ترت-بوتيل اتر بود.

 

 

https://coub.com/ce4846d3340568f713e4

https://giphy.com/channel/DarcieHaney3

https://3dwarehouse.sketchup.com/user/fd77cb40-b781-4995-9a17-151d3edafffc/Darcie-H

https://www.fanfiction.net/~darciehaney3

https://seekingalpha.com/account/user_settings

https://lionofviennasuite.sbnation.com/users/DarcieHaney3

https://justpaste.it/d3vwf

https://www.atlasobscura.com/users/darciehaney3

https://trello.com/u/darciehaney3

https://www.blogtalkradio.com/darciehaney3

https://www.reverbnation.com/artist/darciehaney3

https://www.viki.com/users/darciehaney3_331/about

https://visual.ly/users/darciehaney3/portfolio


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۴ آبان ۱۴۰۲ساعت: ۰۶:۱۴:۱۵ توسط:مربي موضوع: نظرات (0)