عزیزمی عزیزمی .

عزیزمی

استارلینک در اوکراین فعال شد

استارلینک در اوکراین فعال شد

در طی حمله روسیه به اوکراین، اینترنت این کشور نیز دچار اختلال شده و کاربران در این کشور نمی‌توانند به راحتی به فضای آنلاین دسترسی پیدا کنند.

همین امر سبب شد وزیر تحول دیجیتال اوکراین نیز از ایلان ماسک بخواهد که اینترنت ماهواره‌ای استار لینک را در این کشور فعال کند. همچنین ایلان ماسک به چنین درخواستی جواب مثبت داده و اینترنت استارلینک در این کشور فعال شده است.

وزیر تحول دیجیتال اوکراین نیز در طی چند ساعت اخیر در صفحه توییتری خود چنین درخواستی را از ماسک کرده بود:

در حالی که تلاش می‌کنی در مریخ کلونی بسازی، روسیه در تلاش برای اشغال اوکراین است. در حالی که موشک‌های شما با موفقیت از فضا فرود می‌آیند، راکت‌های روسی به غیرنظامیان حمله می‌کنند. از شما می‌خواهیم ایستگاه‌های استار لینک را برای اوکراین فراهم کنید

فعالسازی اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در اوکراین

s3_ebzj.jpg

ایلان ماسک در پاسخ به توییت میخائیلو فدوروف، وزیر تحول دیجیتال اوکراین از فعالسازی استارلینک در این کشور خبر داده و گفته است ترمینال‌های بیشتری را به اوکراین نیز ارسال می‌کند.

سرویس استارلینک اکنون در اوکراین فعال است. ترمینال‌های بیشتری در راه این کشور قرار دارند.

همانطور که می‌دانید، برای دسترسی به اینترنت ماهواره‌ای استارلینک به تجهیزات ویژه‌ای یا گیرنده نیاز است. به همین دلیل ایلان ماسک علاوه بر اعلام فعالسازی سرویس اینترنت ماهواره‌ای اسپیس ایکس در اوکراین، از ارسال این تجهیزات به این کشور خبر داده است.

اینترنت در بخش‌های مختلفی از اوکراین تقریبا از دسترس خارج شده است و استارلینک نیز می‌تواند افراد ساکن در این مناطق را مجدد به دنیای آنلاین متصل کند.

درواقع این فناوری می‌تواند اینترنت را در مناطق دور افتاده در اختیار کاربران قرار دهد؛ هرچند که هزینه بالاتری نسبت به اینترنت عادی دارد.

اکنون باید منتظر ماند و دید این فناوری چه برنامه‌هایی برای اوکراین دارد و ایلان ماسک از چه مسیری و تا چه زمانی می‌خواهد ترمینال‌های اینترنت ماهواره‌ای شرکت اسپیس ایکس را در اختیار کشور جنگ ‌زده اوکراین قرار دهد.

تاریخچه استارلینک

اسپیس ایکس برای نخستین‌بار در سال 2018 دو ماهواره‌ی مخابراتی با نام‌های تَن تَن A و تن تن B را برای آزمایش اینترنت ماهواره‌ای به مدار پایینی زمین نیز فرستاد. پس از انجام آزمایش‌های مختلف، اسپیس ایکس خط تولید ماهواره‌های خود را در ردموند واشینگتن راه اندازی کرد تا اولین محموله‌ی 60 تایی از ماهواره‌های استارلینک را در اواسط سال 2019 با نام v0.9 و یا نسخه‌ی نه دهم را به فضا پرتاب کند. درواقع این دسته‌ی 60 تایی آزمایشی بود و اکنون از رده خارج شده است و به مرور زمان وارد جو زمین می‌شود.

در کل تمام ویژگی‌ها و مشخصات ماهواره‌های استارلینک در وهله‌ی اول برای پایین آوردن قیمت نهایی ماهواره طراحی شده‌اند، نه انقلابی و اولین بودن. در حال حاضرنیز ماهواره‌هایی با فناوری‌های مشابه یا پیشرفته‌تر نسبت به استارلینک در مدار وجود دارند؛ اما هیچ‌ یک از آن‌ها ازلحاظ قیمتی قابل مقایسه با استارلینک نیستند. به عنوان مثال قیمت ماهواره‌های ایریدیوم 5 میلیون دلار به‌ازای هر ماهواره است؛ این درحالی‌ است که قیمت تمام‌شده‌ی ماهواره‌های استارلینک 20 برابر ارزان‌تر و تنها برابر با 250 هزار دلار به ‌ازای هر ماهواره تخمین زده خواهد شد.

برای نخستین‌بار در تاریخ، شرکتی فضایی در حال تولید ماهواره به‌ صورت انبوه در خط تولید کارخانه است. این کار موجب می‌شود هزینه‌ی نهایی ماهواره که تا پیش از این به‌ صورت تکی و در شرایط لابراتواری ساخته می‌شد؛ بسیار کاهش پیدا کند. در حال حاضر اسپیس ایکس ماهیانه 120 ماهواره تولید می‌کند.

مکانیزم جدا شدن ماهواره‌های استارلینک از مرحله‌ی دوم موشک در مدار نیز منحصربه‌فرد است. تا قبل از ماهواره‌ها با استفاده از مکانیزم‌های فنری یا انفجاری پایروتکنیک از مرحله‌ی دوم موشک جدا می‌شدند که پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. اسپیس ایکس اما برای پیاده‌ کردن ماهواره‌ها در مدار ابتدا مرحله‌ی دوم موشک را به‌ دور خود می‌چرخاند و سپس با رهاسازی میله‌ای که ماهواره‌ها را در کنار هم نگه ‌داشته است، هر 60 ماهواره را به‌ صورت یک‌جا در مدار رها می‌کند. ماهواره‌ها سپس به دلیل نیروی مرکزگرای ناشی از چرخش مرحله‌ی دوم، به آرامی از یکدیگر جدا می‌شوند.

برخلاف سایر ماهواره‌ها، ماهواره‌های استارلینک تنها در یک سمت خود پنل خورشیدی دارند؛ اما همین پنل به ‌قدری بزرگ است که مجموع مساحت آن‌ها در هر پرتاب 60 تایی، از مجموع مساحت پنل‌های خورشیدی ایستگاه بین‌المللی فضایی بیشتر است. استفاده از تنها یک پنل یکپارچه در یک سوی ماهواره یکی دیگر از تصمیماتی است که به آسان‌سازی فرایند ساخت، سهولت باز شدن ماهواره در مدار و درنهایت پایین آمدن قیمت تمام‌ شده نیز کمک می‌کند.

استارلینک برای ارسال و دریافت داده هم در ماهواره و هم در دیش سمت کاربر، از آنتن‌های خاصی به‌ نام آنتن آرایه فازی Phased Array Antenna استفاده می‌کند. ویژگی جالب این آنتن‌ها این است که بدون نیاز به چرخیدن فیزیکی، تنها با استفاده از قابلیت برهم‌نهی امواج، می‌توانند سیگنال ارسالی خود در باند فرکانسی Ku و Ka را در جهت‌های مختلف ارسال کنند.

اگر به دنیای ارز دیجیتال، متاورس و NFT علاقه‌مند هستید پیشنهاد می‌کنیم به وبسایت ایران متا مراجعه کنید. در ایران متا ما اخبار روز متاورس و ارزهای دیجیتال را مورد بررسی قرار می‌دهیم و از هیچ خبر جدیدی در این حوزه بی‌اطلاع نخواهید ماند.

 

 

 

 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۶ اسفند ۱۴۰۰ساعت: ۰۲:۱۹:۳۹ توسط:مربی موضوع: نظرات (0)