عزیزمی عزیزمی .

عزیزمی

چگونه خانه خود را سبز کنیم؟

چگونه خانه خود را سبز کنیم؟

وسایل موردنیاز برای داشتن یک خانه سبز: قلم‌مو و فرچه رنگ، سطل، تینر، مقداری زیادی رنگ سبز و دست نگه‌دارید. شوخی کردم! اگر فکر می‌کنید قرار است به شما یاد دهم قلم‌مو به دست گرفته و خانه را به رنگ سبز نقاشی کنید، سخت در اشتباهید. در این مطلب نه از رنگ و تینر و قلم‌مو خبری هست و نه از نقاشی!

m3_x40.jpg

 

هدف این مطلب چیست؟

هدف این مقاله آشنا کردن شما با سبک جدیدی از طراحی دکوراسیون داخلی به نام طراحی داخلی سبز است. طراحی داخلی سبز، معماری سبز یا معماری پایدار یک سبک طبیعت‌گرایانه محسوب می‌شود. این سبک طراحی که به آن طراحی بیوفیلیک هم می‌گوییم، خانه‌ی شمارا به مکانی آرامش‌بخش و صمیمی تبدیل می‌کند. همچنین مزایای دیگری هم دارد که در ادامه خواهید دید.

در این مطلب قرار است که کمی درباره‌ی طراحی داخلی سبز یاد بگیریم. با المان‌های معماری سبز آشنا شویم و بفهمیم که چگونه می‌توانیم با کمترین دردسر یک خانه سبز داشته باشیم. در این مقاله می‌خواهم به شما بگویم که:

"اگر رویای زندگی در دل طبیعت، در جوار گیاهان و در محیطی سرسبز دارید، روی‌ای‌تان آن‌قدرها هم دور نیست."

 من به شما یاد می‌دهم که چگونه به ساده‌ترین شکل ممکن طبیعت را به دل خانه خود بیاورید. برای گرفتن کلی ایده سبز تا انتها با من همراه باشید.

خانه سبز کجاست؟

 

 

خانه سبز هرکجا می‌تواند باشد. مثلاً خانه‌ی من؛ یا خانه شما، حتی خانه دوست‌تان! منظورم از خانه سبز خانه‌ای است که به‌وسیله‌ی گیاهان و عناصر طراحی داخلی سبز احاطه‌شده. یک خانه سبز نه‌تنها مکانی مناسب برای زندگی خانواده است، که جایی مناسب برای گیاهان هم باید باشد. درواقع قرار نیست به‌تنهایی در خانه سبز زندگی کنید چراکه هم‌خانه‌های مهربانی در کنار شما زندگی می‌کنند.

خانه سبز می‌تواند یک خانه استاندارد باشد. یعنی در ساخت آن از مواد آلوده‌کننده محیط‌زیست یا مواد غیرقابل بازیافت استفاده نشده باشد. در علم معماری سبز برای افزایش سرانه فضای سبز شهری، راه‌های خوبی وجود دارد. مثلاً محوطه‌سازی در فضاهای غیرقابل استفاده و مطرود مثل تراس، پشت‌بام، دیوار و سقف منازل. رعایت این موارد در ساخت و طراحی دکوراسیون یک خانه می‌تواند آن را به یک خانه سبز واقعی تبدیل کند.

چرا طراحی فضای سبز داخلی؟

در معماری شاخه‌ای جذاب به نام دکوراسیون داخلی سبز داریم. این سبک خصوصاً در بین خانواده‌های جوان موردتوجه و استقبال قرارگرفته و معماری پایدار هم گفته می‌شود. آلودگی هوای شهرها ما را مجبور کرده کمی سبک زندگی خود را تغییر دهیم. به همین دلیل بعضی خانواده‌ها از شهرهای بزرگ کوچ کرده و به حاشیه شهر، شهرهای کوچک یا مناطق روستایی نقل‌مکان می‌کنند. عده‌ی دیگر هم تلاش می‌کنند با کمک طراحی فضای سبز داخلی، کیفیت زندگی‌شان را بالا ببرند.

طراحی داخلی سبز می‌گوید که تمام عناصر، چیدمان و ابزارها باید با طبیعت سازگار باشند. مثلاً استفاده از نور طبیعی در یک خانه سبز بسیار ضرورت دارد. استفاده از گیاهان، عناصر چوبی و قابل بازیافت هم بخش دیگری از قوانین معماری سبز است. معماران سبز تلاش می‌کنند که فواید و مزایای طراحی فضای سبز داخلی را برای مردم توضیح دهند. ازآنجاکه مسئله محیط‌زیست یک مسئله عمومی است، باید با مشارکت همه ما حل شود.

مزایای داشتن یک خانه سبز چیست؟

 

بعضی اعتقاد دارند هدف نهایی معماری سبز پایداری ساختمان است. اما من فکر می‌کنم نه‌تنها پایداری ساختمان، که پایداری و بقاء ما هم از اهداف معماری سبز است. یعنی اینکه ساختمان به شکلی طراحی شود که هم نیازهای خودش و هم احتیاجات ساکنانش را برطرف کند. درک این مسئله در حال حاضر کمی مشکل است. اما در آینده? نه‌چندان دورودراز ساختمان‌های سبز جایگزین خانه‌های فعلی می‌شوند. طراحی خانه سبز هم برای صاحب‌خانه و هم محیط‌زیست نتایج مثبتی به همراه دارد. در ادامه تعدادی از مزایای داشتن یک خانه سبز را می‌بینید:

  • سازگاری و حفظ محیط‌زیست
  • بهبود کیفیت هوا
  • افزایش انرژی و کاهش علائم افسردگی
  • افزایش خلاقیت
  • تعدیل دما
  • ایجاد عایق صوتی
  • کاهش اتلاف انرژی
  • افزایش امید به زندگی

راهکارهایی برای داشتن یک خانه سبز

  • گل و گلدان

بدون گل‌ها و گیاهان خانه سبز هیچ معنایی ندارد. یا بهتر بگویم داشتن یک خانه سبز باوجود گیاهان در محیط خانه معنا پیدا می‌کند. در طراحی فضای سبز داخلی می‌توانید از انواع گلدان و فلاورباکس کمک بگیرید. گیاه موردعلاقه‌تان را انتخاب کنید و در گلدان بکارید. یک گوشه دنج و نورگیر برای آن پیدا کنید. از این به بعد فقط باید مراقب آب و غذای هم‌خانه جدیدتان باشید. در انتخاب گیاه مطمئن شوید که شرایط کافی برای نگه‌داری از آن را دارید. چون بعضی گیاهان در فضا خانه زود پژمرده می‌شوند. به نظر من گیاهان آپارتمانی و انواع بونسای انتخاب خوبی هستند.

  • دیوار سبز

جز کوبیدن قاب عکس, تابلو، ساعت و مجسمه چه کار بهتری با یک دیوار می‌شود کرد؟ حقیقت این است که دیوارها بیشتر از هر بخش دیگری از ساختمان به ما برای انجام کارهای خلاقانه فضا می‌دهند. این مساحت زیاد اکثر وقت‌ها خالی و بی‌استفاده می‌ماند. با ایجاد دیوار سبز با یک تیر دو نشان می‌زنید. اول اینکه از حجم سادگی و خلوت دیوار کم می‌کنید و دوم اینکه یک فضای سبز عمودی ایجاد می‌کنید.

دیوار سبز انواع مختلفی دارد که با توجه به بودجه و کاربرد آن می‌توانید یکی را انتخاب کنید. من دیوار سبز خزه‌ای را برای ساخت یک قاب یا حتی پوشاندن کل دیوار پیشنهاد می‌کنم.

  • حوض و آب‌نما

برای داشتن حوض و آب‌نما لازم نیست حتماً حیاط داشته باشید. نمونه‌های جمع‌وجوری‌تری هم برای استفاده در منازل ویلایی و آپارتمانی وجود دارد. صدای جریان یافتن آب در فضای خانه حال همه را خوب می‌کند. می‌توانید بخشی از خانه را به این المان‌ها اختصاص دهید. بد نیست گلدان‌هایتان را هم در نزدیکی حوض و آب‌نما بچینید تا آن‌ها هم حس کنند در خانه هستند.

  • تراس سبز

اگر در خانه خود بالکن، تراس یا بهارخواب دارید جای خوشحالی است. چون یکی از راهکارهای من برای داشتن یک گوشه سبز در خانه، ایجاد فضای سبز در تراس منزل است. تراس سبز را می‌توانید خودتان بسازید یا اینکه از متخصص کمک بگیرید. می‌توانید کف آن را با چمن بپوشانید یا از انواع گلدان و گیاهان رونده استفاده کنید. تراس شما ارتباط مستقیمی با فضای بیرون دارد. با ساخت یک تراس سبز هم خودتان از آن بهره می‌برید و هم همسایه‌هایتان.

  • یک شرکت طراح فضای سبز

قرار نیست که همه کارها را به‌تنهایی انجام دهید. اگر قصد انجام تغییرات اساسی دارید، از یک شرکت طراح و مجری فضای سبز مشاوره بگیرید. معمولاً این شرکت‌ها با توجه به بودجه و شرایط خانه‌ی شما، پیشنهاد‌های خوبی ارائه می‌کنند. پس در اینترنت جستجو کرده و یک شرکت متخصص در معماری سبز را پیدا کنید.

مرور آنچه گفتیم

به انتهای این مطلب رسیدیم. درباره خانه سبز و ویژگی‌های خاص آن خیلی صحبت کردیم. از اهداف، چیستی، چرایی و حتی درباره مزایای داشتن خانه سبز گفتیم. امیدواریم این مطلب برای شما جذاب بوده باشد. اگر شما هم ایده سبزی برای داشتن یک خانه سبز دارید با ما به اشتراک بگذارید. ما در شرکت ایده سبز ایده‌های سبز شمارا به واقعیت تبدیل می‌کنیم.

منبع: فروشگاه آریانا بهشت


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ساعت: ۰۹:۴۹:۲۹ توسط:مربی موضوع: نظرات (0)